کاناکینوماب خطر حوادث قلبی را با هدف قرار دادن التهاب، کاهش می‌دهد

23 ژوئن 2017- نتایج فاز سوم مطالعه‌ی قلب CANTOS نشان داد داروی canakinumab که قبلاً بر روی دیابت نوع 2 آزمایش شده بود، می‌تواند وقایع  قلبی عروقی را در این افراد کاهش دهد.

داروی canakinumab یا ACZ885در حقیقت نوعی آنتی بادی علیه یک مولکول پیش التهابی سیتوکینی بنام اینترلوکین1B(Il-1B) است که موجب بروز آترواسکلروز می گردد. در آترواسکلروز به عروق خونی آسیب وارد شده و سرخرگها مسدود می شوند.

کاناکینوماب اولین و تنها عاملی است که با هدف قرار دادن التهاب به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

 در این پژوهش که به مدت 6 سال بطول انجامید، شرکت نووارتیس این دارو را همراه با مراقبتهای استاندارد بر روی 10061 بیمار که پیشتر یک بار انفارکتوس میوکارد (MI) را تجربه کرده بودند، آزمایش نمود.

پروتئین واکنشی c یا CRP که بیانگر التهاب است در بدن شرکت کنندگان بالا بود، تحقیقات پیشین نشان داده اند که افزایش CRP یک شاخص قابل اعتماد برای آترواسکلروز است که می‌تواند بر خطرعود مشکلات قلبی تأثیر گذارد.

در فرضیه‌ی التهاب آترواسکلروز گفته شده است که پلاک برای ترمیم رگهای خونی آسیب دیده که در معرض نیروهای استرس و استرس اکسیداتیو بوده اند، تشکیل می‌شود.

 تحقیق CANTOS نشاندهنده‌ی یک پیشرفت مهم در پزشکی قلب و عروق است زیرا برای اولین بار  نشان داد دارویی که موجب کاهش التهاب از طریق کاهش اینترکولین 1Bشده است، از خطر وقایع قلبی عروقی می‌کاهد.

 فاز سوم مطالعه‌ی CANTOS نشان داد که داروی canakinumab توانسته است نقطه‌ی پایانی اولیه‌ی این مطالعه را که افزایش زمان تا حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی یا مرگ به دلیل وقایع  قلبی عروقی است، نسبت به مراقبت استاندارد به تنهایی، محقق کند.

اگر چه نتایج کامل این فاز از تحقیقات، تا اواخر سال جاری اعلام نخواهد شد، اما داده‌های اولیه این  تحقیق از فرضیه‌ی التهاب که حاکی از نقش التهاب در آترواسکلروز است، حمایت می‌کند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/canakinumab-reduces-risk-of-heart-disease-events-by-targeting-inflammation-93691040.html